Obserwatorzy

poniedziałek, 15 czerwca 2015

Jak być zorganizowanym? Zarządzaj swoim czasem.

Zawsze miałam problemy z organizacją. Zaczynając od bałaganu w pokoju a na niepoukładanych myślach kończąc. Od jakiegoś czasu zaczynam nad tym panować, staram się zorganizować czas w ciągu dnia w taki sposób, aby zrobić wszystko co muszę, a nawet więcej.

 
Dlaczego narzucanie sobie jakiś terminów jest dla nas dobre? Otóż wprowadza to nawyk do wykonywania pewnych czynności niezależenie od naszego samopoczucia. Nie istnieje wtedy zwrot "zrobię to później bo teraz nie mam na to ochoty" - robisz to teraz i koniec. Z dobrą organizacją nie idzie w parze lenistwo czy odwlekanie rzeczy "na później". Wiesz co nasz do zrobienia, idziesz według planu i działasz jak trzeba.
Dlaczego warto organizować swój dzień? Udowodnione jest, że ludzie, którzy planują swoje zadania są o wiele bardziej efektywni od tych, którzy pracują bez takich schematów. Jeśli zrobimy sobie plan pracy może się wydawać, że dana rzecz zajmie nam pół dnia. Dodatkowo mamy inne obowiązki życia codziennego, jak więc znaleźć czas dla siebie? Prawda jest taka, że codzienne obowiązki pójdą nam znacznie szybciej jeśli jesteśmy na nie przygotowani. Idąc do sklepu z listą spędzimy w nim miej czasu ;)


Jak więc być zorganizowanym? Mam dla Was kilka prostych rad.
1. Planuj.
Zawsze uważałam planowanie za coś niepotrzebnego - przecież wszystko zapamiętam. Bzdura! W ciągu dnia może nas zająć 100 innych rzeczy i po prostu wypada nam z głowy coś naprawdę ważnego. Dodatkowo odhaczając zrobione zadania z listy zauważamy, że umiemy być produktywni. Jednak nie planuj więcej jak 60% dnia. Resztę przeznacz na ewentualne poślizgi czasowe oraz odpoczynek. Ja do planowania używam aplikacji Planner Plus, którą bardzo polecam :)

2. Wyznaczaj priorytety.
Jest to bardzo ważny punkt - zacznijmy od tego co jest naprawdę ważne i pracujmy nad tym do momentu ukończenia zadania. Dopiero wtedy przejdźmy do rzeczy drugorzędnych. Rankiem człowiek jest najbardziej produktywny, dlatego warto wykorzystać ten etap dnia do wykonania rzeczy najbardziej istotnych. 


3. Nie rozpraszaj się.
Dzisiaj mówią, że Facebook odciąga nas od pracy, ale jest to tylko jeden z przykładów rzeczy, które mogą nas rozpraszać. Może to być internet, może być rozgadana koleżanka z pracy a może ciągłe telefony zajmujące nam czas. Więc idąc po kawę nie wdawajmy się w długie rozmowy z współpracownikami, tylko wracajmy do pracy. Przerwa będzie lepiej smakować, gdy nie będzie nad nami wisiał ciężar niewykonanych jeszcze obowiązków.

4. Rób rzeczy na bieżąco - zasada 2 minut.
Też tak czasami macie, że odkładacie jakieś papiery czy segregatory na bok, mówiąc sobie "zaraz to ułożę"? Bo ja mam. Później widząc stertę papierów do poukładania wcale nie jest mi przyjemnie się za to zabrać. Zasada 2 minut mówi o tym, by wykonywać od razu te czynności, które nie zajmą nam dłużej niż 2 minuty. Dlaczego akurat tyle? Ponieważ 2 minuty nie wpłyną znacząco na nasz plan, nie będzie to zmarnowany czas. Za to powrót do odłożonej na później czynności zmarnuje nam go o wiele więcej.

5. Skup się na jednej rzeczy.
Zabierając się za coś, nie przerywaj by rozpocząć coś innego. Pracuj nad daną rzeczą do momentu jej ukończenia i dopiero wtedy bierz się za kolejne zadanie. Rozpoczynając wszystko od razu skończymy dzień ze stertą połowicznie zrobionych rzeczy oraz niezadowoleniem z samego siebie. 


Moim zdaniem te 5 punktów to świetny początek, żeby zobaczyć zmiany w swoim funkcjonowaniu i dostrzec ile jest się w stanie zrobić w ciągu doby. Oczywiście ważną rzeczą jest ciągła praca nad sobą, nic nie przyjdzie łatwo, jeśli wcześniej nie było to częścią naszych nawyków. Warto jednak wpoić sobie je by pozostać zorganizowanym i polepszyć jakość życia w tym wymiarze.

Po kilku tygodniach planowania swoich działań widzę poprawę. Planowanie wizualizuje to co musimy zrobić i pomaga wybrać te rzeczy, które są sprawami pierwszorzędnymi.

Jesteście na co dzień zorganizowane?
Planujecie swój dzień, czy po prostu robicie wszystko na bieżąco?


Śledź mnie ;)

https://instagram.com/bozekdaria/

14 komentarzy:

  1. Zgadzam się z każdym punktem co można było przeczytać i na moim blogu, stosuje sama takie metody i skutkują one sukcesem. Warto zarządzać odpowiednio swoim czasem. :-)

    OdpowiedzUsuń
  2. chciałabym umieć organizować swój czas :) ale zbyt często zastanawiam się, że...życie jest tak paskudne, że za chwilę może mnie nie być więc po co obciążać głowę jeszcze organizacją itp. Lepiej żyć chwilą. Ale spróbuję się ogarnąć i znaleźć czas na rzeczy ważne i mniej ważne :)

    pzodrawiam i zapraszam na rozdanie do siebie

    P.S. Z jakiej miejscowości jesteś?

    OdpowiedzUsuń
  3. Dziś planowałam podobny post, Twoje porady są bardzo fajne ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja uwielbiam mieć wszystko posprzątane i ułożone, uwielbiam być zorganizowana, rutyna w moim przypadku pomaga mi we wszystkim, łącznie z samopoczuciem (...i zdrowiem bo przecież dzięki temu np regularnie jem) Zauważyłam, że gdy wstanę wcześniej z łózka to czuję się dużo lepiej, gdy leniuchuje - jestem jeszcze bardziej zmeczona. Uwazam ze ludzie nienawidzą sprzatac dlatego, ze tego sprzatania zawsze maja duzo, a maja duzo bo odkladaja na pozniej, dla mnie to jest jak w maszynie, codziennie przecieram kurze, naczynia myjemy na biezaco, od razu odloze rzecz na swoje miejsce.. przez takie cos nie musze robic 'generalnych porzadkow' ;-)

    OdpowiedzUsuń
  5. Właśnie pracuję nad swoim zorganizowaniem :)

    OdpowiedzUsuń
  6. ja nie potrafię już funkcjonować bez kalendarza. Mam tyle spraw na głowie, że bym się chyba zakopała w tych wszystkich "do zapamiętania" ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja to nigdy nie jestem zorganizowana, i wszystko zależy od tego czy mi się chcę czy nie :P To jest mój główny problem :P

    OdpowiedzUsuń
  8. Super, ja staram się wszystko planować, ale różnie to bywa ;)
    Obserwuję, bardzo fajnie się czyta Twojego bloga :)
    pieknekosmetyki.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  9. hmm.. Zawsze planuję sobie pewne rzeczy, ale przez moje lenistwo lub inne czynniki po prostu olewam to i idę na żywioł :D
    Zapraszam do mnie :) http://yatori.blog.pl/

    OdpowiedzUsuń
  10. ja nigdy nie planuje i... dobrze mi z tym! ;)
    czy moglabys poklikac w linki w moim najnowszym poscie?

    OdpowiedzUsuń
  11. ja mam cały kalendarzyk zabazgrany planami i organizacją :-)

    OdpowiedzUsuń
  12. :D ale masz wyczucie :D akurat jak zaczęłam zgłębiać ten temat ;D pomogło mi to zorganizować naukę do matury;) szczerze polecam;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję bardzo za każdy komentarz, daje mi to ogromną motywację :)
Jeśli zaobserwujesz, daj znać w komentarzu a chętnie Cie odwiedzę :)